Uprawnienia związków zawodowych a obowiązki pracodawcy - opiniowanie, konsultowanie i uzgadnianie w świetle obowiązujących przepisów prawa i orzecznictwa sądowego - SZKOLENIE NA ZLECENIE
- Pracodawcy, kierownicy, przedstawiciele działów kadr przedsiębiorstw, urzędów, zakładów opieki zdrowotnej i innych jednostek, w których funkcjonują związki zawodowe
- Przekazanie praktycznej wiedzy w zakresie wymaganej prawem współpracy z zakładowymi organizacjami związkowymi
- Zapoznanie z technikami i narzędziami umożliwiającymi budowanie relacji ze związkami zawodowymi
I. Skutki nowelizacji przepisów Ustawy o związkach zawodowych z 2019 roku – praktyczne omówienie najczęstszych kontrowersji i problemów interpretacyjnych.
- Częściowe zrównanie statusu pracownika i osoby wykonującej pracę zarobkową – rozszerzenia katalogu osób uprawnionych do zrzeszania się w organizacji związkowej – rozszerzenie prawa koalicji związkowej na osoby wykonujące pracę na podstawie innej niż stosunek pracy i jego praktyczne zastosowanie
- Podwyższenie progów reprezentatywności zakładowej – próg reprezentatywności a tzw. moc układowa – nowe zasady zawierania porozumień zbiorowych i partycypacji w ustalaniu treści wewnątrzzakładowych źródeł prawa pracy
- Zmiana terminów w zakresie przekazania informacji dotyczącej liczby członków związku – konsekwencje w przypadku niezrealizowania obowiązku lub realizacji wadliwej
- Zgłaszanie zastrzeżenia liczebności organizacji związkowej – mechanizmy kontrolne, weryfikacja sądowa, utrata uprawnień organizacji
- Nowe zasady ustalania reprezentatywności zbiorowej organizacji związkowej – wymagane progi dla organizacji reprezentatywnych na poziomie zakładu pracy i ich zastosowanie w kontekście zawierania porozumień oraz uzgodnień wewnątrzzakładowych źródeł prawa pracy
- Sankcje za utrudnianie prowadzenia działalności związkowej.
II. Konstytuowanie się i działanie organizacji związkowych.
- Jak pracodawca może zweryfikować, czy organizacja związkowa została założona w prawidłowy sposób? Czy powstanie nowej organizacji związkowej powoduje konieczność podjęcia uzgodnień w zakresie zmian w obowiązujących regulaminach i czy taka organizacja powinna być stroną uzgodnień?
- Dokumentacja, którą powinien dostarczyć pracodawcy zarząd organizacji związkowej oraz katalog informacji jakich może domagać się pracodawca
- Uprawnienia konsultacyjne i decyzyjne związków zawodowych w zakresie ustalenia, wprowadzenia regulaminów, dokonywania zmian w regulaminach – omówienie uprawnień na podstawie Ustawy o związkach zawodowych; regulamin funkcjonujący przed ukonstytuowaniem się organizacją związkowej wobec konieczności jego zmiany
- Tryb wprowadzania zmian w przypadku regulaminu pracy i wynagradzania – różnice w zakresie możliwości jednostronnego wprowadzenia zapisów przez pracodawcę – omówienie orzecznictwa SN
- Przedstawienie przez organizacje związkowe wspólnie uzgodnionego stanowiska – co oznacza w praktyce i jak należy je sformułować?
- Konsekwencje prawne dla związku zawodowego w związku z podaniem nieprawidłowej liczby członków – jakie znaczenie i konsekwencje ma utrata uprawnień organizacji?
- Realizacja obowiązku wynikającego z art. 28 Ustawy o ZZ – jakie informacje pracodawca powinien przekazać organizacji związkowej?
- Kontrola związku zawodowego w zakresie przestrzegania prawa pracy i warunków BHP – zasady i uprawnienia – nadzór nad działalnością Społecznej Inspekcji Pracy – nowe zagadnienia nadzorcze i kontrole ze względu na zmiany warunków pracy spowodowane skutkami epidemii
- Czynności doraźne – interpretacja, katalog, orzecznictwo SN
- Formy i cele wspólnej reprezentacji związkowej
- Zasady zwalniania z obowiązku świadczenia pracy
- Różnice między uprawnieniami organizacji reprezentatywnej i niereprezentatywnej
- Ranga statutu organizacji związkowej – znaczenie przepisów wewnątrzzwiązkowych w działaniu organizacji.
III. Ochrona członków związku – algorytm ustalania liczebności osób posiadających szczególną ochroną stosunku pracy w organizacjach zakładowych i międzyzakładowych – omówienie sposobów liczenia – nadużycie prawa do ochrony – przykłady tzw. pozornej ochrony stosunku pracy.
IV. Implementacja regulacji RODO w kontaktach: pracodawca – organizacja związkowa – formułowanie zapytań o przynależność, obowiązki informacyjne, przetwarzanie danych przez organizację związkową, przetwarzanie danych przez Komisję Socjalną.
V. Regulacje RODO w dokumentach wewnątrzzakładowych – formułowanie zapisów dotyczących ochrony danych osobowych – regulacje RODO w regulaminie pracy, przestrzeganie polityki ochrony danych osobowych, wykonywania pracy z wykorzystaniem narzędzi udostępnionych/przekazanych pracowników, ochrona tajemnicy przedsiębiorstwa, stosowanie monitoringu wizyjnego i informowanie o nim pracowników, stosowanie monitoringu poczty elektronicznej.
VI. Praktyczne zastosowanie mechanizmów zawieszenia w całości lub części postanowień wewnętrznych źródeł prawa pracy na postawie art. 9 (1) K.p. oraz zastosowania art. 23 (1a) K.p. – tryb zawierania porozumienia, jego zakres, weryfikacja kolizji między postanowieniami różnych porozumień w kontekście obowiązujących regulaminów.
VII. Elektroniczny obieg dokumentów w zakresie wynikającym z Ustawy o związkach zawodowych – jak prowadzić uzgodnienia ze związkiem zawodowym przy wykorzystaniu elektronicznego obiegu dokumentów w sposób zdalny? Zawarcie tzw. porozumienia technicznego z organizacją związkową – omówienie wzoru porozumienia z organizacją związkową.
VIII. Kontrola sprawowana przez związki zawodowe w indywidualnych sprawach wynikających ze stosunku pracy – omówienie zakresu działań o typie konsultacyjnym i decyzyjnym w zakresie rozwiązywania i wypowiadania umów o pracę, kontrola przestrzegania czasu pracy, uprawnień urlopowych, uprawnienia związane z nakładaniem kar porządkowych.
IX. Uprawnienia związków zawodowych wynikające z przepisów ustawy o ZFŚS, ustawy o tzw. zwolnieniach grupowych, przejęć pracowników na podstawie art. 23 (1) K.p., ustawy o Społecznej Inspekcji Pracy.
X. Nowe uprawnienia związków zawodowych związane z zapowiadaną nowelizacją przepisów K.p. w zakresie organizacji pracy zdalnej, wejściem w życie krajowych przepisów związanych z tzw. dyrektywną o ochronie sygnalistów oraz dyrektywą work-life balance.
XI. Działania agitacyjne związku zawodowego w świetle konwencji MOP.
Przedstawiony program jest jedynie naszą propozycją, dlatego może być dostosowany do indywidualnych potrzeb oraz oczekiwań Klienta
Specjalista psychologii pracy i zbiorowego prawa pracy, mediator i negocjator, wykładowca akademicki. Były pracownik Państwowej Inspekcji Pracy, od kilkunastu lat stały trener Ośrodka Szkolenia Państwowej Inspekcji Pracy we Wrocławiu. Specjalizuje się głównie w szkoleniach dotyczących równego traktowania w zatrudnieniu, uprawnień związków zawodowych, negocjacji i mediacji oraz rozwiązywania konfliktów w obszarze zbiorowych warunków pracy i płacy. Tworzy regulaminy wewnątrzzakładowe, w tym politykę antymobbingową, którą skutecznie wprowadził w kilkuset firmach. Jest negocjatorem w sporach zbiorowych prowadzonych w kluczowych firmach w kraju m.in. Jeronimo Martins Polska S.A. oraz Amazon Fulfillment Poland Sp. z o.o. Autor licznych wywiadów w krajowych mediach (głównie Dziennik Gazeta Prawna oraz TVN 24 bis) poświęconych warunkom świadczenia pracy oraz zagrożeniom psychospołecznym. W swoim dorobku naukowym ma prawie 100 krajowych i wydanych za granicą artykułów, książek i praktycznych poradników, a wśród nich wydawnictwa pionierskie np.: Pokonać stres: poradnik radzenia sobie ze stresem dla członków organizacji związkowych i pracowników zatrudnionych w sektorze banków, handlu i ubezpieczeń, Warszawa: Friedrich-Ebert-Stiftung, Mediacje pracownicze: poradnik dla pracowników, pracodawców i związków zawodowych, Warszawa: Stowarzyszenie Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy, 2015, czy pierwszego w Polsce poradnika dotyczącego oceny ryzyka zawodowego w zakresie czynników psychospołecznych wydanego przez Główny Inspektorat Pracy pt. Ocena ryzyka zawodowego - czynniki psychospołeczne. Na stałe współpracuje z czasopismem branżowym Promotor BHP.
- Cena przeszkolenia GRUPY UCZESTNIKÓW dla danej firmy / instytucji ustalana jest INDYWIDUALNIE.
- Usługa szkoleniowa realizowana jest zgodnie z wytycznymi Klienta, który określa ramy czasowe, termin oraz miejsce realizacji. W związku z powyższym ostateczna kalkulacja cenowa uzależniona jest od ilości osób, miejsca przeprowadzenia szkolenia oraz indywidualnych życzeń Klienta.