Witamy na stronie www.bt.bielsko.pl
Wykorzystujemy pliki cookies, aby serwis lepiej spełniał Państwa oczekiwania. Mogą Państwo wyrazić zgodę na zapisywanie i przechowywanie plików cookies za pomocą odpowiednich ustawień Państwa przeglądarki. Szczegółowe informacje znajdują się w zakładce: Polityce prywatności

Wykorzystywane w celu zapewnienia prawidłowego działania serwisu internetowego. Dzięki tym plikom nasz serwis internetowy jest wyświetlany prawidłowo oraz możesz z niego korzystać w bezpieczny sposób. Te pliki cookies są zawsze aktywne, chyba że zmodyfikujesz ustawienia swojej przeglądarki internetowej, co jednak może skutkować nieprawidłowym wyświetlaniem serwisu internetowego.
Szablon do poprawy: Wykorzystywane w celu tworzenia statystyk i analizy ruchu w serwisie internetowym, co pomaga lepiej zrozumieć, w jaki sposób użytkownicy korzystają ze stron internetowych, co umożliwia ulepszenie struktury i zawartości serwisu internetowego (w tym zakresie wykorzystywane mogą być również pliki cookies podmiotów trzecich, tj. dostawców narzędzi wykorzystywanych w tym celu przez administratora). Te pliki wykorzystujemy, jeżeli wyrazisz na to zgodę.
Szablon do poprawy: Wykorzystywane w celu dotarcia z przekazem reklamowym do osób, które wcześniej odwiedziły serwis internetowy, podczas korzystania przez nich z innych stron internetowych lub portali społecznościowych (w tym zakresie wykorzystywane mogą być również pliki cookies podmiotów trzecich, tj. dostawców narzędzi wykorzystywanych w tym celu przez administratora). Te pliki wykorzystujemy, jeżeli wyrazisz na to zgodę.

Wczytywanie...

Przeciwdziałanie mobbingowi i dyskryminacji w miejscu pracy - SZKOLENIE NA ZLECENIE

Adresaci:
  • Szkolenie skierowane jest do kadry menadżerskiej wyższego i średniego szczebla, przedstawicieli działów HR, kadry, członków komisji antymobbingowych.
Cel szkolenia:
  • Zapoznanie słuchaczy z prawnymi i psychologicznymi zasadami przeciwdziałania mobbingowi, tworzenia procedur antymobbingowych, skutecznej kontroli zachowań dyskryminacyjnych i naruszających godność osobistą. Omówienie zasad komunikacji antymobbingowej. Nabycie przez uczestników umiejętności definiowania, interpretowania zachowań mobbingowych oraz przeciwdziałania im.
Treść szkolenia:
  • Definicje mobbingu i dyskryminacji – aspekty prawne i psychologiczne, różnice na gruncie przepisów Kodeksu pracy i Kodeksu cywilnego.
  • Obowiązek przeciwdziałania mobbingowi nałożony na pracodawcę – sposoby realizacji przepisów K.p. i ranga wewnętrznych procedur antymobbingowych w interpretacjach SN.
  • Różnicowanie mobbingu, dyskryminacji, molestowania oraz naruszenia zasad współżycia społecznego – przykłady.
  • Cechy mobbingu – ocena długotrwałości i uporczywości działań lub zachowań.
  • Wzorzec ofiary rozsądnej – podatność psychologiczna pracowników na krytykę. Różnice wskazywane w orzecznictwie sądowym – uprawniona krytyka niewykonania obowiązków służbowych a krytyka personalna pracownika – zasady konstruktywnej krytyki – omówienie.
  • Zachowania i działania nienoszące znamion mobbingu i dyskryminacji, konflikty incydentalne, nadinterpretacja pojęcia mobbingu – przykłady, analiza kazusów przedsądowych i sądowych.
  • Działania dozwolone, pozorna zgodność z prawem i obowiązki stanowiące – uprawnienia osób kierujących pracownikami a obowiązki pracownika wynikające z art. 100 Kodeksu pracy.
  • Orzecznictwo sądowe – analiza i praktyczne zastosowanie.
  • Konsekwencje dla mobbera – zasady odpowiedzialności porządkowej.
  • Zwalczanie zachowań mobbingowych – polityka antymobbingowa, komisja antymobbingowa, mediacje i polubowne rozwiązywanie sporów oraz konfliktów między pracownikami – zasady postępowania, rekomendacje rozwiązań.
  • Obowiązki i uprawnienia pracowników, osób kierujących pracownikami oraz pracodawcy w zakresie przeciwdziałania mobbingowi i równego traktowania w zatrudnieniu.
  • Nowe obszary występowania sytuacji konfliktowych w czasie epidemii COVID-19 a ryzyko wystąpienia mobbingu i dyskryminacji – przegląd dobrych i złych praktyk, ocena aspektów prawnych i psychologicznych w zakresie:
    - równomiernego obciążania pracowników zadaniami
    - właściwego korzystania przez kadrę zarządzającą z art. 100 K.p.
    - zasad organizacji pracy zdalnej w kontekście przeciwdziałania dyskryminacji
    - właściwego zarządzania absencją, w tym urlopami – bieżącymi oraz zaległymi w oparciu o nowe przepisy prawa
    - zarządzania zasadami udzielania urlopu na żądanie
    - zarządzania czasem pracy
    - rozszerzania zakresu obowiązków i zastępowania pracowników nieobecnych.
  • Przeciwdziałanie dyskryminacji ze względu na płeć – omówienie procedowanych zmian legislacyjnych w zakresie równości płac.
  • Kategorie tzw. działań pozornie zgodnych z prawem – omówienie obszarów ryzyka – jak należy korzystać z uprawnień zawartych w K.p., aby respektować zasadę korzystania z przepisów prawa pracy zgodnie z ich przeznaczeniem? – omówienie przykładów.
  • Jak wydawać polecenia drogą elektroniczną w przypadku pracownika świadczącego pracę w formie zdalnej, jak egzekwować wykonanie pracy na nowych warunkach świadczenia pracy zdalnej. W jaki sposób rozliczać efekty pracy zdalnej przekazywane drogą elektroniczną z zachowaniem zasad równego traktowania w zatrudnieniu?
  • Czym różni się krytyczna ocena pracy od oceny obiektywnej i usprawiedliwionej – omówienie orzecznictwa SN.
  • Ocena okresowa pracownika - tryb, forma, skutki i ryzyko naruszenia art. 94 K.p.
  • Czy mobbing może mieć miejsce „na odległość” i „po godzinach pracy”? – omówienie warunków zaskarżenia w sytuacji naruszenia doby pracowniczej, odpoczynku dobowego i tygodniowego, kontaktu z pracownikiem poza normą jego czasu pracy. Co może stanowić dowód wskazujący na przekroczenie uprawnień?
  • Cechy mobbingu – ocena długotrwałości i uporczywości działań lub zachowań – czy skutki epidemii i pogorszenie relacji pracowniczych mogą odpowiadać czasookresowi niezbędnemu do wystąpienia mobbingu, o którym mowa w orzecznictwie SN? Jak należy interpretować zasadę łącznego spełnienia przesłanek zawartych w kodeksowej definicji mobbingu? Jak interpretować prawne aspekty incydentalnych zdarzeń, które wynikają z konfliktów spowodowanych napięciami w relacjach pracowniczych?
  • Obowiązki i uprawnienia pracowników, osób kierujących pracownikami oraz pracodawcy w zakresie przeciwdziałania mobbingowi i respektowania zasad równego traktowania w zatrudnieniu – szczegółowa interpretacja art. 100 oraz art. 211 i 212 K.p.
  • Wydawanie poleceń w formie elektronicznej - wiadomości sms, wiadomość e-mail jako dowód w postępowaniu przedsądowym i sądowym. Jak zachować ostrożność w kierowaniu korespondencji do nieobecnego pracownika? - czy pracownik nieobecny może świadczyć pracę? – omówienie orzecznictwa SN.
  • Po jakim czasie przedawniają się roszczenia z tytułu mobbingu i dyskryminacji – jak zabezpieczyć się przed roszczeniem dotyczącym ewentualnych nieprawidłowości, które miały miejsce w czasie epidemii?
  • Zmiany w przepisach prawa pracy obwiązujące od 7 września 2019 roku w zakresie regulacji dotyczących mobbingu i dyskryminacji – omówienie, nowe zastosowanie w kontekście tzw. otwartego katalogu przejawów nierównego traktowania w zatrudnieniu. Różnicowanie odszkodowania od zadośćuczynienia za mobbing.
  • Jak zastosować obecnie czasowe „wyłączenie” zasad równego traktowania w zatrudnieniu, o których mowa w art. 18 (3b) K.p.?
  • Czy naruszenie danych osobowych może stanowić przejaw dyskryminacji? – w jakich sytuacjach? – omówienie związku art. 22 (1), 22 (2), 22 (3) K.p. z regulacjami RODO w kontekście równego traktowania w zatrudnieniu.
  • Wewnętrzna Polityka Antymobbingowa – tryb postępowania i rekomendacje Komisji Antymobbingowej dla pracodawcy – omówienie sposobów rozwiązania konfliktu mobbingowego, wysłuchiwania stron i świadków, sporządzania protokołów z posiedzeń, instrumentów prawnych stosowanych w zawartych rekomendacjach i ich realizacji.
  • W jakiej sytuacji pracodawca może uwolnić się od odpowiedzialności za mobbing? – przegląd orzecznictwa SN.
  • Portret „sprawcy” i „ofiary” mobbingu – jak należy interpretować pojęcie „wzorca ofiary rozsądnej” stosowanego przez sądy?
  • Mity, fakty i stereotypy o „sprawcach” i „ofiarach” mobbingu – przykłady mobbingu pionowego i poziomego.
  • Zakaz działań odwetowych w kontekście przepisów Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z dnia 23 października 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa. Na czym polega prawna ochrona sygnalisty przed dyskryminacją?
  • Założenia DYREKTYWY PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY w sprawie równowagi między życiem zawodowym a prywatnym rodziców i opiekunów oraz jej wpływ na zmiany w Kodeksie pracy w 2022 roku. Jak pracodawca powinien zabezpieczyć się przed ryzykiem roszczeń o naruszenie zasad równego traktowania w kontekście nowych regulacji dotyczących pracy zdalnej, uprawnień urlopowych oraz zawierania umów terminowych?
  • Prewencja i rozwiązywanie konfliktów w miejscu pracy – komunikacja antymobbingowa – komunikaty TY i JA, parafrazowanie – omówienie sposobów komunikacji – warsztaty.
  • Typologia konfliktów pracowniczych i ich dynamika – kiedy konflikt jest potrzebny, a kiedy jego eskalacja może powodować ryzyko wystąpienia mobbingu?
  • Przykłady komunikatów, które mogą mieć charakter mobbingowy – jakich zachowań i działań należy unikać? – analiza przykładów, ćwiczenia.

Przedstawiony program jest jedynie naszą propozycją, dlatego może być dostosowany do indywidualnych potrzeb oraz oczekiwań Klienta.

Prowadzący:

Specjalista psychologii pracy i zbiorowego prawa pracy, mediator i negocjator, wykładowca akademicki. Były pracownik Państwowej Inspekcji Pracy, od kilkunastu lat stały trener Ośrodka Szkolenia Państwowej Inspekcji Pracy we Wrocławiu. Specjalizuje się głównie w szkoleniach dotyczących równego traktowania w zatrudnieniu, uprawnień związków zawodowych, negocjacji i mediacji oraz rozwiązywania konfliktów w obszarze zbiorowych warunków pracy i płacy. Tworzy regulaminy wewnątrzzakładowe, w tym politykę antymobbingową, którą skutecznie wprowadził w kilkuset firmach. Jest negocjatorem w sporach zbiorowych prowadzonych w kluczowych firmach w kraju m.in. Jeronimo Martins Polska S.A. oraz Amazon Fulfillment Poland Sp. z o.o. Autor licznych wywiadów w krajowych mediach (głównie Dziennik Gazeta Prawna oraz TVN 24 bis) poświęconych warunkom świadczenia pracy oraz zagrożeniom psychospołecznym. W swoim dorobku naukowym ma prawie 100 krajowych i wydanych za granicą artykułów, książek i praktycznych poradników, a wśród nich wydawnictwa pionierskie np.: Pokonać stres: poradnik radzenia sobie ze stresem dla członków organizacji związkowych i pracowników zatrudnionych w sektorze banków, handlu i ubezpieczeń, Warszawa: Friedrich-Ebert-Stiftung, Mediacje pracownicze: poradnik dla pracowników, pracodawców i związków zawodowych, Warszawa: Stowarzyszenie Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy, 2015, czy pierwszego w Polsce poradnika dotyczącego oceny ryzyka zawodowego w zakresie czynników psychospołecznych wydanego przez Główny Inspektorat Pracy pt. Ocena ryzyka zawodowego - czynniki psychospołeczne. Na stałe współpracuje z czasopismem branżowym Promotor BHP.

Informacje:
  • Usługa szkoleniowa realizowana jest zgodnie z wytycznymi Klienta, który określa ramy czasowe, termin oraz miejsce realizacji. W związku z powyższym ostateczna kalkulacja cenowa uzależniona jest od ilości osób, miejsca przeprowadzenia szkolenia oraz indywidualnych życzeń Klienta.
Cena:
4.800,00 zł (za grupę do 25 osób, w siedzibie Państwa firmy), 3.900,00 zł (online)
Opiekun szkolenia:
Ewa Sokalska
Tel:
33 812-91-04
Email:
e.sokalska@bt.bielsko.pl
Miejsce szkolenia:
Do ustalenia