Pisma urzędowe - poprawne i zrozumiałe dla odbiorcy - SZKOLENIE NA ZLECENIE
- Szkolenie jest skierowane do pracowników administracji rządowej i samorządowej oraz wszystkich tych, którzy w swojej codziennej pracy przygotowują korespondencję zewnętrzną, jak i wewnętrzną.
 
- Nabycie umiejętności profesjonalnego sporządzania oficjalnych tekstów, uporządkowanie zasad redagowania i przypomnienie zasad poprawności językowej i obyczajowej obowiązujących w pismach
 - Wskazanie przykładów błędów, przez które pisma stają się zawiłe i niezrozumiałe.
 - Przypomnienie zasad tworzenia korespondencji e-mailowej.
 
I. Wprowadzenie – jak to jest z tym stylem urzędowym?
- Czym jest styl urzędowy, czym charakteryzują się pisma urzędowe i jakie są wyznaczniki prawidłowo przygotowanego pisma
 - Struktura pisma – obowiązkowe i dodatkowe elementy:
- formatowanie
- skróty klawiaturowe - Przykłady dobrego i złego formatowania pism – wspólna analiza około 10 przypadków.
 
II. Pismo urzędowe jako forma ezoteryczna
- Przygotowanie pisma – metody, cechy i elementy pisma, typowe zwroty i typowe błędy
 - Skróty i skrótowce
 - Odmiana nazwisk
 - Duża i mała litera
 - Przejrzystość pisma:
- czynnik FOG
- plain language - Błędy składniowe, frazeologiczne, fleksyjne i leksykalne, występujące w pismach; czego unikać podczas redagowania pism.
 
III. Niech nas z-rozumieją, czyli piszemy po ludzku … - ćwiczenia
- Dlaczego dokument jest niezrozumiały dla odbiorcy?
 - Przykłady pism z błędami – wspólna analiza kilkunastu przykładów.
 
IV. Rodzaje pism urzędowych i nie tylko
- Decyzje
 - Wnioski
 - Odpowiedzi na zażalenia i odwołania
 - Pisma przewodnie i informacyjne
 - Protokoły i notatki służbowe
 - Służbowe e-maile:
- najczęściej popełniane błędy - konsekwencje i konstruktywne rozwiązania
- struktura i estetyczne planowanie tekstu - zwięzłość, przejrzystość, zrozumiałość, poprawność językowa, uprzejmość, itd.
- e-mailowa etykieta
- bank zwrotów i wypowiedzi, mających na celu m. in. budowanie pozytywnych relacji z Klientami. 
V. Informacje na stronach internetowych (urzędu, instytucji)
- Ich styl i przeznaczenie
 - Analiza informacji na podstawie print screenów kilku wiadomości.
 
Przedstawiony program jest jedynie naszą propozycją, dlatego może być dostosowany do indywidualnych potrzeb oraz oczekiwań Klienta.
Absolwentka filologii polskiej Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Od kilku lat zajmuje się redakcją i korektą tekstów urzędowych, prasowych i naukowych. Posiada doświadczenie trenerskie, a na co dzień jest pracownikiem biura prasowego.
- Cena przeszkolenia GRUPY UCZESTNIKÓW dla danej instytucji ustalana jest INDYWIDUALNIE.
 - Usługa szkoleniowa realizowana jest zgodnie z wytycznymi Klienta, który określa ramy czasowe, termin oraz miejsce realizacji. W związku z powyższym ostateczna kalkulacja cenowa uzależniona jest od ilości osób, miejsca przeprowadzenia szkolenia oraz indywidualnych życzeń Klienta.