Mobbing - istota zjawiska, przeciwdziałanie, odpowiedzialność - SZKOLENIE NA ZLECENIE
- Szkolenie skierowane jest do kadry menadżerskiej wyższego i średniego szczebla, przedstawicieli działów HR, kadry, członków komisji antymobbingowych
- Szkolenie służy omówieniu istoty mobbingu, metod przeciwdziałania temu zjawisku, zasad ponoszenia odpowiedzialności za jego stosowanie bądź brak wdrożenia wymaganych procedur, a także roszczeń służących ofiarom mobbingu
Podczas szkolenia wykładowca omówi m.in.:
- Jak najczęściej przebiega proces kształtowania się zjawiska mobbingu?
- Jakie mogą być źródła mobbingu?
- Jak interpretować znaczenie elementów kodeksowej definicji mobbingu?
- Czy mobbingu może dopuścić się współpracownik?
- Czy ofiarą mobbingu może być przełożony?
- Jak długo musi trwać nękanie aby zostało uznane za mobbing?
- Czy działania w ramach uprawnień kierowniczych mogą zostać uznane za mobbing?
- Czy unikanie kontaktu z konfliktowym pracownikiem jest przejawem mobbingu?
- Czy mobbingu można dopuścić się nieumyślnie?
- Czy za mobbing może zostać uznane zlecanie pracownikowi większej liczby zadań lub powierzanie pracy w godzinach nadliczbowych częstsze niż innym pracownikom?
- Czy „straszenie” nieprzewidzianą kontrolą, która ma ocenić pracę załogi może zostać uznane za mobbing?
- Czy przejawem mobbingu może być odmowa udzielenia urlopu wypoczynkowego?
- Czy zlecenie kontroli pracownika przebywającego na zwolnieniu lekarskim może być uznane za mobbing?
- Czy za mobbing może zostać uznana zła organizacja pracy, która powoduje duże natężenie pracy w pewnych okresach?
- Czy notoryczne przypominanie pracownikowi o potrzebie terminowego wykonania zadań jest mobbingiem?
- Czy przejawem mobbingu mogą zostać uznane nieprawidłowe relacje interpersonalne, polegające na niekulturalnym nieodpowiadaniu przez przełożonego na powitania pracownika lub prezentowaniu wobec niego postawy aroganckiej obojętności czy niedostrzegania obecności pracownika w miejscu pracy?
- Jakie działania należy podjąć w celu przeciwdziałania mobbingowi?
- Jak udowodnić mobbing?
- Jak kształtuje się odpowiedzialność za stosowanie mobbingu oraz brak wymaganych działań antymobbingowych?
- Jakich roszczeń może dochodzić ofiara mobbingu?
W programie:
- Fazy mobbingu oraz kategorie zachowań mobbingowych według Heinz`a Lehmann`a
- Kategorie zachowań mobbingowych według Heinz`a Lehmann`a:
• oddziaływanie na sferę komunikowania
• oddziaływanie na sferę stosunków społecznych
• oddziaływanie na społeczny odbiór (reputację)
• oddziaływanie na sytuację życiową i zawodową
• oddziaływanie na zdrowie. - Źródła mobbingu.
- Rodzaje mobbingu.
- Elementy definicji mobbingu według starej i nowej regulacji kodeksowej:
• działania skierowane przeciwko pracownikowi
• uporczywość i długotrwałość nękania lub zastraszania
• zaniżona ocena przydatności do pracy
• poniżenie lub ośmieszenie pracownika, izolowanie lub wyeliminowanie z zespołu współpracowników. - Przykłady nękania w nowej regulacji kodeksowej.
- Przejawy mobbingu.
- Przykłady zachowań niebędących mobbingiem.
- Przeciwdziałanie mobbingowi:
• zakładowa polityka antymobbingowa
• mechanizm informowania i system szkoleń
• przebieg zakładowych procedur. - Dowód na mobbing:
• dowód z dokumentu
• dowód ze świadków
• opinia biegłego
• inne środki dowodowe. - Odpowiedzialność za mobbing
- Roszczenia przysługujące ofierze mobbingu.
Piotr Wąż
Doktor nauk prawnych, były wieloletni pracownik Państwowej Inspekcji Pracy oraz członek Komisji Prawnej Głównego Inspektora Pracy, szkoleniowiec i publicysta; autor książek oraz wielu publikacji ukazujących się w fachowej literaturze prawniczej z dziedziny prawa pracy i prawa spółek, laureat „Złotych Szelek” za wyjaśnianie skomplikowanych problemów prawnych zrozumiałym i klarownym językiem.
- Cena przeszkolenia GRUPY UCZESTNIKÓW dla danej instytucji ustalana jest INDYWIDUALNIE.
- Usługa szkoleniowa realizowana jest zgodnie z wytycznymi Klienta, który określa ramy czasowe, termin oraz miejsce realizacji. W związku z powyższym ostateczna kalkulacja cenowa uzależniona jest od ilości osób, miejsca przeprowadzenia szkolenia oraz indywidualnych życzeń Klienta.