Kontrola zarządcza w Jednostkach Samorządu Terytorialnego w 2024 roku (w tym planowane zmiany w przepisach) - D. Melerowicz - szkolenie online
- Wójtowie, burmistrzowie, prezydenci, starostowie, zarządy jednostek, kierownicy jednostek organizacyjnych, sekretarze, skarbnicy, główni księgowi i pracownicy zajmujący się obsługą finansowo-księgową, pracownicy merytoryczni zajmujący się kontrolą zarządczą w jednostkach oraz wszystkie osoby zainteresowane tematyką szkolenia
- Kompleksowe uzyskanie wiedzy dot. kontroli zarządczej, kto za nią odpowiada, jakie są wymagane dokumenty i jakie aspekty systemu są najczęściej kontrolowane przez RIO i NIK?
- Wykładowca przedstawi jak realizować monitoring kontroli zarządczej oraz kto musi i jak można sporządzić oświadczenie o stanie kontroli zarządczej?
- Uczestnicy będą również potrafić określać cele i zadania jednostek, mierniki efektywności działania oraz stworzyć do wyznaczonych celów i zadań system zarządzania ryzykiem
- Wstęp - kontrola zarządcza w świetle aktualnych unormowań ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, w tym:
- definicja ustawowa, cel i zakres kontroli zarządczej oraz znaczenie dla jednostki
- wymagane uregulowania wewnętrzne
- komunikat Nr 23 Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2009 r. w sprawie standardów kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych (najważniejsze elementy), komunikat Nr 6 Ministra Finansów z dnia 6 grudnia 2012 r. w sprawie szczegółowych wytycznych dla sektora finansów publicznych w zakresie planowania i zarządzania ryzykiem
- kontrola zarządcza a zakres odpowiedzialności: za sprawy finansowe, zamówienia publiczne, rachunkowość kierownika jednostki, głównego księgowego oraz pracowników (w związku z delegowanymi zadaniami). Przykłady gotowych powierzeń skutkujących odpowiedzialnością pracowników również z tytułu naruszenia dyscypliny finansów publicznych za powierzone do realizacji zadania
- wybrane aspekty odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych kierownika jednostki, głównego księgowego i pozostałych pracowników, w tym: wybrane czyny, wybrane aspekty prowadzonego postępowania o naruszenie dyscypliny finansów publicznych. - Dokumenty w kontroli zarządczej:
- obligatoryjne
- zalecane - dobra praktyka
- fakultatywne. - Monitoring kontroli zarządczej:
- podstawowe narzędzia kontrolne wykorzystywane w monitoringu - monitoring: procedur, celów/zadań, mierników/wskaźników
- stosowane dokumenty
- samoocena kontroli zarządczej
- rozliczanie z osiągniętych celów. - Nadzór sprawowany w ramach kontroli zarządczej nad jednostkami organizacyjnymi jst:
- metody bezpośredniego nadzoru
- pozostałe mechanizmy kontrolne stosowane w nadzorze
- dokumentowanie realizowanego nadzoru nad jednostkami organizacyjnymi. - Oświadczenie (zapewnienie) o stanie kontroli zarządczej:
- gotowe wzory oświadczeń o stanie kontroli zarządczej oraz unormowania rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 2 grudnia 2010 r. w sprawie wzoru oświadczenia o stanie kontroli zarządczej (w jakim zakresie może mieć ono zastosowanie do jednostek samorządu terytorialnego)
- jak wypełniamy oświadczenie - co powinno, a co może zawierać?
- kto musi, a kto może i do kiedy składać oświadczenie o stanie kontroli zarządczej? - Podstawa kontroli zarządczej, czyli:
- cele strategiczne i operacyjne
- odpowiednie ustalenie zadań - jakie jednostka będzie realizować w danym roku (kto powinien je określać i na jakim stopniu szczegółowości)
- osób odpowiedzialnych za ich realizację - zakresy czynności
- praktyczne przykłady celów, zadań dotyczących jednostek samorządu terytorialnego w zakresie kontroli zarządczej. - Określanie mierników/wskaźników realizacji celów/zadań w kontroli zarządczej:
- różnica między miernikiem a wskaźnikiem - kiedy je stosujemy?, wartości docelowe
- główne grupy mierników/wskaźników, w tym: efektywności, skuteczności, wydajności, oszczędności, satysfakcji
- kto przygotowuje mierniki/wskaźniki, kto je zatwierdza?
- zadania z jednym i wieloma miernikami/wskaźnikami
- monitorowanie i ocena realizacji wyznaczonych mierników/wskaźników, sprawozdawczość
- praktyczne przykłady z miernikami/wskaźnikami z jednostek samorządu terytorialnego. - Proces zarządzania ryzykiem do celów i zadań określonych przez jednostki (zostanie omówiony z praktycznymi przykładami z jst w zakresie przykładowych ryzyk oraz ich analizy i wyceny, zostaną również zaprezentowane przykłady rejestrów ryzyka):
- definicja ryzyka
- zarządzanie ryzykiem - definicja i sposoby realizacji
- metody identyfikacji ryzyk
- analiza ryzyk i wycena ryzyk w zakresie prawdopodobieństwa wystąpienia oraz wpływu/skutku na realizację zadań
- właściciele ryzyk
- ryzyko nieodłączne i rezydualne
- poziom ryzyka akceptowalnego, a poziom ryzyka dopuszczalnego (apetyt na ryzyko)
- reakcja na ryzyko
- tworzenie rejestru ryzyka - gotowe rozwiązania. - Badanie satysfakcji klienta w ramach kontroli zarządczej - przykładowe ankiety.
- Kontrola zarządcza - planowane zmiany w przepisach.
- Kontrola kontroli zarządczej przez RIO i NIK - co jest kontrolowane i w jakim zakresie?
Atutem naszych szkoleń jest mała liczebność grup sprzyjająca aktywnemu uczestnictwu, swobodnej wymianie doświadczeń oraz efektywnym konsultacjom.
Prowadzi szkolenia od 2003 roku. Wieloletni Naczelnik Wydziału Kontroli Regionalnej Izby Obrachunkowej w Krakowie, wcześniej Główny Inspektor Wydziału Kontroli RIO, obecnie Zastępca Burmistrza, autor artykułów, wykładowca i praktyk, specjalista z zakresu kontroli, finansów publicznych, budżetu zadaniowego i zamówień publicznych. Wykładowca uniwersytecki, stale współpracuje z FRDL
- Cena od osoby obejmuje: dostęp do platformy w czasie realizacji szkolenia z możliwością zadawania pytań poprzez czat z wykładowcą, materiały szkoleniowe - przesłane w dniu szkolenia przed jego rozpoczęciem, zaświadczenie
- Rozpoczęcie szkolenia o godz. 9.00