Archiwum zakładowe - przygotowanie do kompleksowej opieki nad archiwum zakładowym lub składnicą akt
- Osoby zajmujące się archiwizacją w zakładach oraz prowadzące archiwum zakładowe w urzędach i innych instytucjach
 - Pracownicy działów administracyjnych, HR, sekretariatów
 
- Przygotowanie pracownika do kompleksowej opieki nad archiwum zakładowym. Słuchacz otrzyma podstawową wiedzę z zakresu obiegu dokumentacji w jednostce i prowadzenia w sposób bezpieczny i profesjonalny archiwum zakładowego lub składnicy akt. Położony zostanie nacisk na współpracę archiwisty z pozostałymi pracownikami zakładu pracy.
 - Do udziału w szkoleniu zapraszamy zarówno pracowników jednostek posiadających archiwum zakładowe, jak i składnicę akt.
 - Szkolenie uwzględnia aktualny stan prawny: RODO, ustawę o ODO i ostatnią aktualizację Ustawy o Narodowym Zasobie Archiwalnym i Archiwach.
 
I. Wprowadzenie do problematyki.
- Źródła wiedzy na temat metodologii archiwalnej. Przydatne odnośniki. Na co zwracać uwagę korzystając z literatury?
 - Zapoznanie z podstawową terminologią związaną z archiwistyką
 - Różnice praktyczne pomiędzy prowadzeniem archiwum zakładowego i składnicy akt
 - Współpraca z nadzorem archiwalnym - rola odpowiedniego archiwum państwowego w pracy archiwum zakładowego
 - Określanie kategorii archiwalnej dokumentacji i jej przynależności do klasy. Różnice pomiędzy aktami kategorii A, B, BE i BC. Ekspertyza archiwalna.
 
II. Obieg dokumentacji w jednostce organizacyjnej. Miejsce i rola archiwum w jednostce.
- Podstawowe systemy kancelaryjne – ich zalety i wady
 - Schemat obiegu dokumentacji w zakładzie pracy – rola archiwum zakładowego
 - Omówienie normatywów kancelaryjno-archiwalnych: instrukcji kancelaryjnej, instrukcji o organizacji i zakresie działania archiwum zakładowego / składnicy akt i jednolitego rzeczowego wykazu akt. Analiza budowy jednolitego rzeczowego wykazu akt Procedura wprowadzania i zmiany normatywów kancelaryjno-archiwalnych
 - Podział kompetencji pracowników: co należy do zadań archiwisty zakładowego, a co do obowiązków pracowników komórek merytorycznych
 - System tradycyjny, system elektronicznego zarządzania dokumentacją, system tradycyjny wspomagany elektronicznie – omówienie głównych różnic. Skład chronologiczny, skład informatycznych nośników danych
 - Teczki spraw i teczki akt nie stanowiących akt spraw: tworzenie podteczek, dokumentowanie przebiegu sprawy i nadawanie znaku sprawy
 - Przygotowanie teczki do przekazania do archiwum zakładowego: porządkowanie jednostki aktowej, nadanie znaku teczki, wypisane okładek archiwalnych.
 
III. Najważniejsze akty prawa polskiego regulujące postępowanie z dokumentacją.
IV. Profesjonalne archiwum zakładowe.
- Zasób archiwum zakładowego
 - Lokal archiwum zakładowego: magazyn archiwalny i biuro archiwisty. Niezbędne wymogi techniczne: temperatura, wilgotność, bezpieczeństwo
 - Wyposażenie archiwum zakładowego – zalety i wady poszczególnych rozwiązań
 - Techniczne i organizacyjne zabezpieczenie zasobu archiwum zakładowego
 - Rozmieszczenie akt w archiwum zakładowym – wymogi oraz wady i zalety poszczególnych rozwiązań
 - Bezpieczny archiwista – omówienie niezbędnych środków ochrony indywidualnej pracownika magazynu archiwalnego oraz najczęściej popełnianych błędów.
 
V. Najważniejsze procedury postępowania w archiwum zakładowym.
- Przyjmowanie akt z komórek organizacyjnych: formularze, przygotowanie akt do przekazania, współpraca z pracownikiem komórki merytorycznej
 - Brakowanie akt: typowanie akt do brakowania. Współpraca z: pracownikami komórki merytorycznej, odpowiednim archiwum państwowym oraz firmą brakującą dokumentacje. Stosowane formularze. Konieczność zadbania o bezpieczeństwo danych osobowych w procesie brakowania akt – zabezpieczenia techniczne i organizacyjne
 - Udostępnianie i wypożyczanie akt zgromadzonych w zasobie archiwum zakładowego: kiedy i na jakich zasadach, stosowane formularze, metody zabezpieczania danych osobowych zawartych w dokumentacji: anominizacja, pseudonimizacja, umowa zakazująca dalszego przetwarzania
 - Postępowanie w przypadku uszkodzenia wypożyczonych akt: obowiązki archiwisty, stosowane formularze
 - Procedura skontrum: kiedy należy przeprowadzić, zadanie komisji skontrowej, stosowane formularze
 - Procedura wycofywania dokumentacji ze stanu archiwum zakładowego: kiedy ją podejmujemy, stosowane formularze, kwestia aktualizowania ewidencji
 - Przekazywanie materiałów archiwalnych do Archiwum Państwowego: procedura, standardy przygotowania akt, stosowane formularze, potencjalne błędy,
 - Sprawozdanie roczne z działalności archiwum zakładowego: najważniejsze elementy, stosowane formularze
 - Postępowanie w przypadku reorganizacji lub ustania działalności aktotwórcy.
 
Archiwista zakładowy, praktyk, specjalista z zakresu archiwizacji i zarządzania dokumentacją dla instytucji państwowych, samorządowych oraz przedsiębiorstw. Prowadzi szkolenia z zakresu prawa archiwalnego, archiwizacji projektów UE, obiegu i archiwizacji dokumentacji jak również ochrony danych osobowych w archiwach zakładowych.
- Cena od osoby obejmuje: dostęp do platformy ClickMeeting w czasie realizacji szkolenia z możliwością zadawania pytań poprzez czat z wykładowcą, materiały szkoleniowe, zaświadczenie
 - Czas trwania: 9:00 - 15:00