Krajowy System e-Faktur w jednostkach sektora finansów publicznych - po zmianach od lipca 2025
Adresaci:
- Pracownicy jednostek sektora finansów publicznych - skarbnicy, kierownicy / dyrektorzy jednostek, główni księgowi, księgowi i pracownicy działów finansowo-księgowych dokonujący księgowań i rozliczeń podatkowych, pracownicy odpowiedzialni za prawidłowe rozliczanie faktur, wystawiający faktury i inne dokumenty rozliczeniowe (noty księgowe, noty odsetkowe, itp.), odpowiedzialni za prawidłowe rozliczanie zobowiązań podatkowych oraz wszystkie zainteresowane osoby
Cel szkolenia:
- Zapoznanie z aktualnymi uregulowaniami podatkowymi w zakresie KSe-F po zmianach obowiązujacych od lipca 2025 r.
- Przedstawienie praktycznych problemów związanych z wdrażaniem KSe-F
- Dostosowanie się podatników do przyszłego funkcjonowania KSe-F i wyeliminowanie pojawiających się błędów w zakresie fakturowania
- Nabycie niezbędnej, praktycznej wiedzy koniecznej do prawidłowego rozliczania zobowiązań podatkowych oraz przedstawienie możliwej optymalizacji podatkowej
- Zapoznanie ze zmianami prawnymi, aktualnym orzecznictwem i interpretacjami
Treść szkolenia:
- Zmiany wprowadzone do systemu KSe-F od lipca 2025 r.
• Wydłużenie okresu wdrażania dla podmiotów małych - kto jest objęty zmianą? Jaki jest okres wdrożenia KSe-F dla tych podmiotów?
• Pojęcie OFF24 - czego dotyczy?
• Faktury typu RR, faktury dla osób fizycznych - możliwość ich wysyłania.
• Brak sankcji do końca 2026 r. za błędy w wysyłaniu faktur.
• Wprowadzenie możliwości wysyłania faktury elektronicznych, papierowych obok faktur ustrukturyzowanych.
• Dwa numery NIP - sprzedającego i odbierającego fakturę.
• Schemat nr 3 - zmiany w odniesieniu do poprzednich wersji faktur ustrukturyzowanych.
• Możliwość wysyłania załączników do faktur - dla kogo możliwość? W jakiej formie?
• Inne zmiany a ich skutki praktyczne dla podatników. - Wystawianie (otrzymywanie) faktur przez JST - problemy po centralizacji.
• Schemat funkcjonowania KSe-F w przypadku JST.
• Wpływ centralizacji na zasady otrzymywania / wysyłania faktur do KSe-F.
• Zgłaszanie przez JST jednostek organizacyjnych i zakładów budżetowych na NIP-2 czy konieczne?
• Zakup lub sprzedaż przez jednostkę organizacyjną lub zakład budżetowy - zasady rozliczeń.
• Wystawianie faktur na JST i jednostki organizacyjne - dwa NIP-y czy jeden NIP?
• Dane podstawowe: sprzedającego lub kupującego a dane dodatkowe: otrzymującego lub świadczącego transakcję.
• Czy w KSe-F będą brokerzy?
• Platforma do rozliczeń obowiązująca dotychczas a KSe-F. - Problemy praktyczne związane z wdrażaniem KSe-F.
• Czy można wysyłać faktury wcześniej? Czy należy mieć zgodę drugiej strony? Czy można wysyłać niektóre faktury do KSe-F?
• Sposoby wysyłania faktur ustrukturyzowanych: Token a podpis kwalifikowany.
• Kto ma wysyłać faktury a kto ma je odbierać?
• W jaki sposób wysyłać faktury: paczka, każda faktura osobno?
• Czym jest kod QR?
• Jak potwierdzać zakup towarów przy płatnościach przelewem, gotówką, kartą płatniczą?
• Kto ponosi odpowiedzialność w zakresie KSe-F?
• Jak przechowywać faktury? Ile czasu? Jaki jest okres przedawnienia kontroli?
• Jak wysyłać załączniki do faktur? Czy istnieje możliwość wysyłania poprzez KSe-F? - Problemy merytoryczne związane z fakturowaniem a KSe-F.
• Sposoby sprawdzania kontrahenta: Biała lista, KRS, CeiDG.
• Weryfikacja transakcji: kto złożył zamówienie, kto zapłacił a na kogo jest wystawiana faktura?
• Pojęcie należytej staranności w zakresie sprawdzania kontrahentów.
• Wystawienie faktury na podmiot nieistniejący.
• Błędny NIP a umieszczenie faktury w KSe-F.
• Obowiązek podatkowy a zasady wystawiania faktur i wysyłania ich do KSe-F.
• Możliwość wystawienia faktury 60 dni przed transakcją co oznacza w praktyce?
• Przyczyny praktyczne antydatowania faktury: terminy umowne na wystawianie faktur, otrzymanie danych po terminie, protokół odbioru podpisany / dostarczony z opóźnieniem.
• Sposoby korygowania błędów na fakturze - faktura korygująca lub nota korygująca.
• Czy nota korygująca zostanie po wprowadzeniu KSe-F?
• Zmiana danych i wysyłka ponownie oraz niszczenie starych dokumentów czy jest prawidłowym postępowaniem?
• Nie przyjmowanie faktur z błędami obecnie a po wprowadzeniu KSe-F.
• Brak danych fakultatywnych na fakturze (błędny termin płatności, brak nr zamówienia itp.) jako przyczyny podmiany faktur. - Dane faktury - najczęściej pojawiające się błędy.
• Obowiązkowe elementy faktury, w tym nazwa towaru lub usługi a usługa kompleksowa, stawki VAT, kurs faktury wystawionej w walucie obcej.
• Opcjonalne elementy faktury - jako obowiązkowe w niektórych przypadkach, w tym podstawa zwolnienia, MPP, odwrotne obciążenie, metoda kasowa - co jeśli nie są wpisane?
• Dobrowolne elementy faktury, w tym termin płatności, rachunek bankowy, stopka - co po wprowadzeniu KSe-F?
• Rachunek bankowy nie zgłoszony na Białej Liście - konsekwencje praktyczne. - Szczególne rodzaje faktur a KSe-F.
• Stosowanie duplikatu obecnie a po wdrożeniu KSe-F - czy będzie możliwe?
• Faktura zaliczkowa - kiedy jest obowiązkowa i zasady jej wystawiania.
• Faktura końcowa a zmiany w tym zakresie wprowadzone SLIM VAT-3.
• Zakaz korygowania faktury zaliczkowej w celu wystawienia faktury końcowej.
• Korekty techniczne - prawidłowe rozliczanie skonta, anulowania faktury, zmiany danych kontrahenta.
• Faktura wewnętrzna czy będzie wysyłana do KSe-F?
• Faktura uproszczona a funkcjonowanie kasy fiskalnej.
• Faktura typu WDT, eksport towarów, świadczenie usług dla podmiotu zagranicznego. - Zasady wysyłania faktur obecnie i w czasie KSe-F.
• Trzy rodzaje faktur funkcjonujące obecnie i po wdrożeniu KSe-F: faktura elektroniczna, faktura ustrukturyzowana, faktura papierowa.
• Obraz faktury wysyłany mailem obok KSe-F - czy możliwy?
• Dodatkowe dokumenty do faktury: protokół odbioru prac, załącznik - jak wysyłać po wdrożeniu KSe-F?
• Platformy funkcjonujące do pobierania faktur, za media, dla podmiotów stosujących zamówienia publiczne a KSe-F.
• Wysyłanie faktur a ich przechowywanie. - Sankcje karne dotyczące faktur - przypadki karania.
• Faktury wystawione przez podmiot nieistniejący.
• Faktury stwierdzające czynności, które nie zostały dokonane - w części dotyczącej tych czynności.
• Faktury podające kwoty niezgodne z rzeczywistością - w części dotyczącej tych pozycji, dla których podane zostały kwoty niezgodne z rzeczywistością.
• Faktury potwierdzające czynności, do których mają zastosowanie przepisy art. 58 i art. 83 Kodeksu cywilnego - w części dotyczącej tych czynności.
• Brak wysyłania faktur do KSe-F a możliwe sankcje - od kiedy i dla kogo?
Prowadzący:
Prawnik, doradca podatkowy, specjalista ds. podatku od towarów i usług, podatku dochodowego od osób fizycznych i prawnych, podatku u źródła oraz rachunkowości. Posiada kilkunastoletnie doświadczenie zawodowe w zakresie podatków. Praktyk, doświadczony i wysoko ceniony trener wielu grup szkoleniowych z tematyki podatkowej i rachunkowości
Informacje:
Czas trwania: 9:00 - 14:00
Szkolenie stacjonarne
- Cena od osoby obejmuje:
dydaktykę, materiały szkoleniowe, indywidualne konsultacje, zaświadczenie, serwis kawowy, lunch - Miejsce szkolenia:
Siedziba Przedsiębiorstwa BT, Bielsko-Biała, ul. Inwalidów 2c
Szkolenie online
- Cena od osoby obejmuje:
dostęp do platformy ClickMeeting w czasie realizacji szkolenia z możliwością zadawania pytań poprzez czat z wykładowcą, materiały szkoleniowe - przesłane w dniu szkolenia przed jego rozpoczęciem, zaświadczenie - Warunki techniczne:
komputer, laptop podłączony do stabilnej sieci z szybkim połączeniem internetowym, najnowsza wersja jednej z popularnych obecnie przeglądarek - np. Chrome, Firefox, Opera itp.
Cena:
560,00 zł
Opiekun szkolenia:
Urszula Komuniecka
Tel:
33 812-91-00
Email:
u.komuniecka@bt.bielsko.pl
Miejsce szkolenia:
Szkolenie hybrydowe (stacjonarne lub online)