Kurs kancelaryjno-archiwalny pierwszego stopnia
- Pracownicy administracyjni, koordynujący pracę, bądź pracujący w archiwach zakładowych, kancelariach, sekretariatach, a także pracownicy instytucji prowadzących składnice akt oraz osoby zainteresowane pracą na stanowiskach archiwisty zakładowego lub referenta kancelaryjnego.
- Przekazanie słuchaczom kompleksowej wiedzy teoretycznej i praktycznej z zakresu archiwistyki i zarządzania dokumentacją współczesną oraz przygotowanie do pełnienia funkcji archiwisty zakładowego i referenta kancelaryjnego
- Omówienie nowych przepisów znowelizowanej ustawy o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach
I. Wprowadzenie do problematyki:
- Zapoznanie z podstawową terminologią związaną z archiwistyką
- Archiwum zakładowe a składnica akt – różnice i podobieństwa w zakresie prowadzenia
- Nadzór archiwalny – ulga czy udręka?
- Kwalifikacja archiwalna dokumentacji – kategorie archiwalne.
II. Obieg dokumentacji w jednostce organizacyjnej. Miejsce i rola archiwum w jednostce:
- Systemy kancelaryjne w praktyce
- Schemat obiegu dokumentacji w jednostce organizacyjnej
- Normatywy kancelaryjno-archiwalne jako źródło wiedzy w procesie zarządzania dokumentacją
- Aktualizacja normatywów kancelaryjno-archiwalnych – zasad i tryb wprowadzania zmian.
III. Najważniejsze akty prawa polskiego regulujące postępowanie z dokumentacją.
IV. Profesjonalne archiwum zakładowe:
- Zasób archiwum zakładowego
- Lokal archiwum zakładowego: magazyn archiwalny i biuro archiwisty
- Wyposażenie archiwum zakładowego
- Techniczne i organizacyjne zabezpieczenie zasobu archiwum zakładowego
- Rozmieszczenie akt w archiwum zakładowym
- BHP w pracy archiwisty.
V. Procedury postępowania w archiwum zakładowym – ćwiczenia praktyczne:
- Przyjmowanie akt z komórek organizacyjnych
- Procedura brakowania dokumentacji niearchiwalnej
- Udostępnianie i wypożyczanie akt zgromadzonych w zasobie archiwum zakładowego
- Postępowanie w przypadku uszkodzenia wypożyczonych akt
- Procedura skontrum
- Procedura wycofywania dokumentacji ze stanu archiwum
- Przekazywanie materiałów archiwalnych do Archiwum Państwowego
- Sprawozdanie roczne z działalności archiwum zakładowego
- Postępowanie w przypadku reorganizacji lub ustania działalności aktotwórcy.
VI. Etapy porządkowania dokumentacji – ćwiczenia praktyczne:
- Studia wstępne
- Rozpoznanie przynależności zespołowej
- Segregacja i systematyzacja dokumentacji w obrębie zespołu
- Klasyfikacja i kwalifikacja akt
- Porządkowanie materiałów archiwalnych i dokumentacji niearchiwalnej
- Przygotowywania ewidencji archiwum zakładowego i nadawanie sygnatury archiwalnej
- Brakowanie dokumentacji niearchiwalnej.
VII. Porządkowanie dokumentacji – standardy archiwizowania dokumentacji – aspekt porządkowania, ewidencyjny, techniczny zabezpieczania archiwaliów:
- Porządkowanie dokumentacji przekazywanej do archiwum zakładowego
- Porządkowanie dokumentacji przekazywanej do archiwum państwowego
- Porządkowanie dokumentacji przyjętej w latach poprzednich w stanie nieuporządkowanym.
VIII. Nadzór archiwalny – działania wewnętrzne i zewnętrzne w zakresie zarządzania dokumentacją:
- Naczelna Dyrekcja Archiwów Państwowych
- Struktura organizacyjna archiwów państwowych
- Narodowy zasób archiwalny
- Przygotowanie materiałów archiwalnych do przekazania do archiwum państwowego
- Rola archiwum państwowego w zakresie wydawania opinii i zgód na brakownie dokumentacji niearchiwalnej
- Kontrola z archiwum państwowego.
IX. Interdyscyplinarność w archiwizacji:
- RODO – przetwarzanie danych osobowych
- Informatyka – EZD
- Zarządzanie danymi i ryzykiem
- Historia – badania naukowe
- Prawo – postępowania sądowe
- Uprawnienia pracownicze – emerytury i renty
- Genealogia – kwerendy archiwalne.
X. Praktyczna analiza zagadnień problemowych, z którymi może się spotkać archiwista - case study.
XI. Powtórzenie materiału.
XII. Egzamin.
Archiwista zakładowy, praktyk, specjalista z zakresu archiwizacji i zarządzania dokumentacją dla instytucji państwowych, samorządowych oraz przedsiębiorstw. Prowadzi szkolenia z zakresu prawa archiwalnego, archiwizacji projektów UE, obiegu i archiwizacji dokumentacji jak również ochrony danych osobowych w archiwach zakładowych.
- Cena od osoby obejmuje: dydaktykę, materiały szkoleniowe, wsparcie trenera po szkoleniu, zaświadczenie o ukończeniu szkolenia – wydane na podstawie rozporządzenia MEN, uprawniające do prowadzenia archiwum zakładowego lub składnicy akt
- Rozpoczęcie kursu: 18 sierpnia godz. 9.00
- Realizacja kursu: 18-20 sierpnia - 32 godz. dydaktyki