Kurs kancelaryjno-archiwalny drugiego stopnia
- Pracownicy administracyjni, koordynujący pracę, bądź pracujący w archiwach zakładowych, kancelariach, sekretariatach, a także pracownicy instytucji prowadzących składnice akt oraz osoby zainteresowane pracą na stanowiskach archiwisty zakładowego lub referenta kancelaryjnego.
- Przekazanie słuchaczom kompleksowej wiedzy z zakresu archiwistyki i zarządzania dokumentacją współczesną
- Uzyskanie pełnych kwalifikacji zawodowych do pracy na stanowisku archiwisty zakładowego lub referenta kancelaryjnego głównie w oparciu o zajęcia praktyczne przeprowadzane w wybranym archiwum zakładowym
- W ramach kursu kancelaryjno-archiwalnego II stopnia osoby uczestniczące będę pracowały na materiałach archiwalnych oraz oficjalnych formularzach wymaganych przez Archiwum Akt Nowych i Archiwum Państwowe w Warszawie. W trakcie zajęć porządkowana będzie dokumentacja aktowa, techniczna, kartograficzna, fotograficzna, audiowizualna i druki ulotne.
I. Obieg dokumentów w jednostce organizacyjnej
- Systemy kancelaryjne – charakterystyka i różnice
- Obowiązkowe elementy obiegu dokumentacji, punkty zatrzymania.
II. Zespół archiwalny – ujęcie praktyczne
- Zespół prosty a złożony: definicje, różnice i przykłady.
III. Sukcesja dokumentacji
- Sukcesja bierna i czynna – znaczenie w procesie archiwizacji.
IV. Etapy porządkowania dokumentacji
- Rozpoznanie przynależności zespołowej i podział na zespoły
- Segregacja dokumentów
- Systematyzacja jednostek archiwalnych
- Opracowanie jednostki archiwalnej
- Brakowanie dokumentacji
- Opis i ewidencjonowanie
- Przechowywanie i ochrona dokumentów.
V. Standardy i wytyczne dotyczące porządkowania dokumentacji w różnych formach
- Dokumentacja:
- Pisana
- Obrazowa
- Dźwiękowa
- Mieszana
- Cyfrowa (elektroniczna).
VI. Magazyn archiwalny – estetyka czy bezpieczeństwo?
- Lokalizacja i usytuowanie magazynu
- Wyposażenie techniczne i organizacyjne
- Środki zabezpieczające dokumentację.
VII. Rola i zadania archiwisty
- Kwalifikacje, kształcenie i doskonalenie zawodowe
- Bezpieczeństwo i higiena pracy archiwisty
- Kodeks etyczny – zasady postępowania zawodowego.
VIII. Egzamin praktyczny.
Archiwista zakładowy, praktyk, specjalista z zakresu archiwizacji i zarządzania dokumentacją dla instytucji państwowych, samorządowych oraz przedsiębiorstw. Prowadzi szkolenia z zakresu prawa archiwalnego, archiwizacji projektów UE, obiegu i archiwizacji dokumentacji jak również ochrony danych osobowych w archiwach zakładowych.
- Cena od osoby obejmuje: dydaktykę, materiały szkoleniowe, wsparcie trenera po szkoleniu, zaświadczenie o ukończeniu szkolenia – wydane na podstawie rozporządzenia MEN, uprawniające do prowadzenia archiwum zakładowego lub składnicy akt
- Informujemy, że warunkiem przystąpienia do kursu kancelaryjno-archiwalnego II stopnia jest ukończenie kursu kancelaryjno-archiwalnego I stopnia.
- Rozpoczęcie kursu: 27 października o godz. 9.00
- Realizacja kursu: 27-29 października - 32 godz. dydaktyki