Interpretacja Ministerstwa Środowiska z 09.04.2014r. dotycząca sposobu dokumentowania przetworzenia odpadów opakowaniowych pochodzących z gospodarstw domowych za pomocą obowiązujących dokumentów DPO i DPR
Ustawa z dnia 13 czerwca 2013 r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi (Dz. U. poz. 888) upoważnia
w art. 23 ust. 13 Ministra Środowiska do wydania rozporządzenia w sprawie wzorów dokumentów potwierdzających recykling lub inne niż recykling procesy odzysku, które uwzględniać będzie możliwość identyfikacji i poświadczenia przez organizację odzysku masy przetworzonych odpadów opakowaniowych pochodzących z gospodarstw domowych.
Ponadto zgodnie z art. 23 ust. 5 ww. ustawy, w przypadku odpadów opakowaniowych pochodzących wyłącznie
z gospodarstw domowych, podmiotami uprawnionymi do wnioskowania o wydanie dokumentów DPO i DPR,
u prowadzącego recykling lub inny niż recykling proces odzysku, mogą być jedynie:
1) podmioty odbierające odpady komunalne od właścicieli nieruchomości,
2) prowadzący instalacje regionalną do przetwarzania odpadów komunalnych,
3) podmioty prowadzące selektywne zbieranie odpadów komunalnych,
4) gminy organizujące odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości.
Natomiast do momentu wydania ww. rozporządzenia, jednakże nie dłużej niż do 31 grudnia 2014 r., ważność zachowuje rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 19 grudnia 2006 r. w sprawie dokumentów potwierdzających odrębnie odzysk i odrębnie recykling (Dz. U. Nr 247, poz. 1816). Stosowanie wzorów ww. rozporządzenia nie może stać w sprzeczności z przepisami ustawy, gdyby taka sprzeczność zachodziła, pierwszeństwo miałyby oczywiście przepisy ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi.
W przypadku odpadów opakowaniowych pochodzących z gospodarstw domowych, zgodnie z art. 23 ust. 5 ww. ustawy, wnioskować mogą o wydanie dokumentów DPO i DPR wyłącznie podmioty wskazane w powyższym przepisie, dokumenty w tym przypadku nie mogą natomiast być wydane na rzecz organizacji odzysku, mimo iż we wzorze tych dokumentów jest wskazany alternatywnie przedsiębiorca lub organizacje odzysku przekazujące odpady.
Wydaje się natomiast, iż zgodnie z treścią ww. ustawy w rubryce tej w przypadku odpadów opakowaniowych pochodzących z gospodarstw domowych, może być wskazana również gmina, jeżeli samodzielnie przekazuje odpady opakowaniowe, mimo iż nie jest przedsiębiorcą.
W takiej sytuacji jedynym możliwym rozwiązaniem pozwalającym na potwierdzenie przez organizację odzysku przetworzenia masy odpadów opakowaniowych pochodzących z gospodarstw domowych, zebranych z terenu gminy, jest uzyskanie oryginału dokumentu DPO lub DPR od jednego z podmiotów wskazanych w art. 23 ust. 5 ww. ustawy, który będzie w posiadaniu tych dokumentów.
W Dziale nr 1 ww. dokumentów wskazane będą przyjęte do odzysku lub recyklingu odpady opakowaniowe jedynie
z grupy 15, zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 27 kwietnia 2001 r. w sprawie katalogu odpadów (Dz. U. Nr 112, poz. 1206). Jednak ze względu na wskazany w dokumentach jeden
z podmiotów określonych w art. 23 ust. 5 ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi domniema się, że wykazane w dokumentach DPO i DPR odpady opakowaniowe pochodziły z gospodarstw domowych.
Powyższy sposób dokumentowania w przypadku obowiązujących jeszcze wzorów dokumentów DPO i DPR będzie funkcjonować do czasu wydania przez Ministra Środowiska nowego rozporządzenia w sprawie wzorów dokumentów potwierdzających recykling lub inne niż recykling procesy odzysku.
Należy również zaznaczyć, iż pojęcie „odpady pochodzące z gospodarstw domowych” odnosi się zarówno do odpadów pochodzących faktycznie z gospodarstw domowych, ale także do odpadów pochodzących od innych wytwórców odpadów, które ze względu na swój charakter lub skład są podobne do odpadów powstających
w gospodarstwach domowych. I właśnie takie odpady są objęte systemem zbierania na podstawie przepisów ustawy
z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2012 r. poz. 391, z późn. zm.). Informacje o tych odpadach zostaną uwzględnione w ewidencji odpadowej sporządzanej na podstawie przepisów ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2013 r. poz. 21, z późn. zm.). Dlatego gminy przekazujące odpady opakowaniowe odebrane na terenie gminy mogą wnioskować w odniesieniu do tych odpadów o wydanie dokumentów DPO i DPR.
Powyższa interpretacja przepisów dokonana przez Ministerstwo Środowiska nie stanowi wiążącej interpretacji prawa
i nie jest prawnie wiążąca dla organów administracji orzekających w sprawach indywidualnych.